Digitalisering inom sjukvården

Nya upplevelser från marken till luften
8 september 2020
 

Skriande behov efter mer effektiva lösningar för följsamhet inom vården

Medskapa har tittat på hur en effektivisering kan göras inom sjukvården. Främst två fokusområden har undersökts vidare. Det ena är den allmänna upplevelsen hos patienter om kvaliteten hos vården och det andra är patienternas följsamhet.

Våra förstudier visar på stora möjligheter att adressera både väntetider, administration, kundbemötande och

uppföljning genom att göra fortsatta satsningar på digitalt. Enligt våra kalkyler kan vården överlag på den svenska marknaden spara cirka 27 % genom digitala lösningar. Detta är möjligt bland annat tack vare att patienter just på den svenska marknaden i högre utsträckning har blivit digitala användare, t.ex. för åtkomst av journaler, provsvar etcetera online. Men även att antalet läkarbesök ökat via appar som Krys, Min doktor o.s.v.



 

Tillsammans med våra kollaboratörer i andra europeiska länder genomför vi just nu en bredare metastudie för att titta på hur förutsättningarna ser ut på andra marknader för att skapa en enhetlig lösning som går att skala internationellt.

Den totala besparingen inom vården, räknad i tid, och den ökade förbättrade upplevelsen hos patienter gör att vi fortsatt genomför studien med hög prioritet som ett av våra egna pro bono-projekt. Efter förstudien presenteras innehållet vidare för berörda instanser.